21
aug.
12

GALERIE FOTO! Renault – Dacia – Renault: „Arborele genealogic” al Dacia in imagini

Acum 44 de ani, pe 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Colibasi a iesit Dacia 1100, primul automobil romanesc asamblat sub sigla UAP (Uzina de Automobile Pitesti) – in fapt, un Renault R8 sub licenta. Evident, numarul de sasiu „001” i-a revenit „fiului poporului”, fostul dictator Nicolae Ceausescu. Dupa Revolutie, in 1995, constructorul a lansat Nova, primul model 100% „Made in Romania”. Apoi, in 1999, Renault revine in scena, cumpara 51% din Dacia si lanseaza SuperRNova. Iar din 2004, Grupul Dacia-Renault adopta filosofia „low-cost” si da lovitura pe piata auto cu Logan-ul.

Astfel, daca intre 1969 si 2004, cand a fost scoasa din productie, Dacia 1300 si derivatele sale au fost produse in circa 2 milioane de exemplare, Logan-ul lansat in 2004 a atins in numai vreo sase ani milionul. Iar peste 100.000 de internauti au ales Dacia Logan pe locul al II-lea in cadrul competitiei „Legende pe roti”, pentru perioada 2000-2010. Concursul a fost organizat de Automotive News Europe si MSX International, rezultatul votului fiind anuntat in cadrul celei de-a 64 editii la Salonului Auto de la Frankfurt (IAA). In 2010, a venit randul Duste-ului, primul SUV din istoria contructorului roman, sa se impuna, in numai doi ani masina comercializandu-se in peste 300.000 de exemplare. Astazi, gama Dacia cuprinde sapte modele, brand-ul a depasit cota de 6% in Franta, a doua cea mai mare piata din Europa, iar toti ochii sunt pe Lodgy si Dokker, doi „vectori” ce ataca in premiera segmentele MPV (monovolum) si LCV (utilitara usoara).

Cam aceasta ar fi „povestea” sintetica a constructorului pitestean, dar, cum „arborele genealogic” are mult mai multe ramificatii interesante, a1.ro va invita la o scurta calatorie in timp, cu o scurta oprire in Maroc, Rusia, Columbia, Iran, Africa de Sud si Brazilia, tari in care Renault produce Dacia sub diferite sigle.

1968: Dacia 1100, un R8 sub licenta, este prima masina care iese pe poarta fabricii de la Colibasi. Berlina cu motor spate de 1.100 cmc / 43 CP este produsa pana in 1972, in paralel cu 1300. A existat si o versiune sport, 1100 S, cu patru faruri, in loc de doua, dupa modelul lui R8 Gordini.

1969: Intra in productie legendara Dacie 1300, care, cu mici imbunatatiri, a fost produsa pana in 2004 (ultima versiune a fost supranumita „Zambetul lui Iliescu”), in nu mai putin de 1.959.730 de exemplare. Motorul de baza al „Berlinei” avea o capacitate de 1.289 cmc si dezvolta 54 CP.

1973: Apare Dacia Break. Arhitectura in doua volume a caroseriei si haionul, ce facea masina mai zgomotoasa decat Berlina, nu a prins asa de bine la romani, modelul fiind comercializat de-a lungul anilor in putin peste 200.000 de exemplare.

1975: Este lansata autoutilitara Dacia 1302, traditionala furgoneta, cu o sarcina utila de 500 kg. Numai proprietarii stiu insa cat putea duce, unii laudandu-se si cu greutati de peste 800 kg. Pick-Up-ul a fost singurul model pastrat in productie si dupa lansarea Logan-ului, in 2004.

1979: Dacia 1300 isi face iesirea din scena, dupa expirarea licentiei Renault, in favoarea modelului 1310, alias „patru faruri”. Masina vine si cu o noua plansa de bord, precum si un stopuri „patratose”, cu lumini pe doua randuri. Dupa patru ani, in 1983, Dacia 1310 sufera un facelift si apare si versiunea 1410, cu agregat de 1.397 cmc / 63 CP si cutie de viteze in 5 trepte. In acelasi timp, Dacia 1310 poate fi considerat primul model grobal al constructorului pitestean, fiind exportat in mai multe state din fostul bloc comunist, dar si in tari precum Marea Britanie (Dacia Denem), Canada (celebra culoare „Bleu Canada”) sau Grecia.

1980: Ceausescu si inaltii demnitari ai PCR au la dispozitie Dacia 2000, un fel de limuzina hatchback, facuta „copy&paste” dupa Renault 20. Masina avea un motor de 1.995 cmc / 109 CP si era oferita doar in doua culori: negru si albastru.

1981: Pe poarta fabricii de la Colibasi isi face aparitia primul si ultimul model cu aparente sportive, Dacia 1310 Sport. Apoi, apare si 1410. Masina a fost si este iubita de pasionati, fiind singura Dacie in doua usi, cu alura de coupe, dar si, probabil, printre putinele vehicule din lume cu doua parbrize (!). Avand in vedere inclinatia pavilionului si ratiuni de ordin economic, specialistii de la acea vreme au hotarat sa monteze Daciei Sport un parbriz pe post de luneta.

1988: Revolutie arhitecturala! In laboratoarele Dacia ia nastere modelul 1320 (1325) sau „Liberta” (dupa Revolutia din ’89), cum este mai bine cunoscuta, o masina cu un design actual, cu o caroserie in patru usi, plus haion, si cu „celebrul” bord de CN, care, apoi, a fost montat si pe unele versiuni de Berlina si Break, facilitand o mai buna incalzire a habitaclului si dezaburirea parbrizului. Liberta a fost produsa pana in 1996.

1995: Inspirandu-se dupa Peugeot 309, inginerii Dacia dezvolta Nova, primul model proiectat integral in Romania. Masina se remarca prin haionul curbat din sticla, dar care este si mare sa problema, in cazul primelor modele inregistrandu-se cateva incidente in care acesta se spargea. De asemenea, Nova era destul de slab finisata si nici foarte fiabila. Dar a constituit un pas inainte.

2000: Pe baza Novei, Renault produce SuperRNova. Renunta insa la haionul buclucas, in favoarea unuia din tabla si cu luneta normala, si introduce sub capota un motor de 1.4 litri MPI/ 75 CP si o cutie de viteze de la Renault Clio I. De asemenea, SuperRNova intra in istorie drept prima Dacie cu aer conditionat (Clima).

2003: Pasul urmator pe scara schimbarii identitatii l-a constituit lansarea modelului Solenza, o SuperRNova restilizata, cu o plansa de bord complet redesesata si o rezistenta la torsiune net superioara. Solenza inaugureaza airbag-ul pentru sofer si este comercializata si intr-o versiune diesel.

2004 – Masina de „5.000 de euro”: Lansata pe piata in anul 2004, Dacia Logan a revolutionat piata auto, oferind un raport pret / prestatii/ spatiu interior fara egal. Disponibila la inceput intr-o singura versiune de caroserie, cu doua motorizari pe benzina, Dacia Logan a dat nastere unei adevarate familii de modele, care cuprinde, alaturi de berlina tricorp, un break, o furgoneta si un pick-up. De-a lungul anilor, modelul s-a afirmat ca un veritabil succes la export, fiind comercializat in 46 de tari din Europa, Africa de Nord si Orientul Mijlociu, dar si in unele piete din America si zona Oceanului Indian sau Pacific. Totodata, Dacia Logan este, de opt ani consecutiv, cel mai vandut model de pe piata auto din Romania.

2010: Dacia surprinde din nou lumea auto. Dupa ce a dat lovitura cu best-seller-ul Logan, constructorul de la Mioveni a atacat in forta piata SUV-urilor. Noul model Dacia Duster se prezinta drept un vehicul de teren veritabil, robust si fiabil, destinat tuturor categoriilor de clienti. Si pastreaza „traditionalul” raport spatiu/pret imbatabil.

2012: Lodgy & Dokker: Al saselea element al gamei Dacia, monovolumul Lodgy a fost lansat oficial pe piata din Romania in iunie 2012. Prezentat in premiera la Salonul Auto de la Geneva 2012, primul monovolum din istoria constructorului roman este disponibil incepand de la pretul de 9 500 de Euro, cu TVA inclus. Iar cu o capacitate de pana la 7 locuri, un volum de incarcare ce se aproprie de cel al Renault-ului Espace si un pret de numai 13.100 de euro (TVA, inclusa), pentru prima versiune echipata la un standard actual, civilizat, Dacia Lodgy nu are, practic, rival pe piata, chiar daca o comparam cu LCV-uri precum Fiat Doblo Panorama ori Renault Kangoo si nu cu monovolumele compacte.Gama cuprinde trei nivele de echipare, Acces, Ambiance si Laureate si patru motorizari: doua propulsoare pe benzina, printre care noul motor TCe de 1,2 litri si 115 CP si doua motoare diesel de 90 CP si 110 CP.

Tot in acest an, Dacia a lansat si „tandemul” de utilitare Dokker/Dokker Van, ce inaugureaza sistemul de usa laterala glisanta.

Dacia, produsa in mai multe „colturi” ale lumii

Dupa succesul de piata repurtat de Logan, Renault a atacat mai multe piete emergente, exportand masini din Romania sau producand direct, la fata locului. Astfel, in India, de pilda, Logan-ul este produs in fabrica Mahindra-Renault si vandut sub denumirea Mahindra Verito.

In Iran, Logan-ul vede lumina zilei la Iran Khodro si Iran Pars, fiind comercializat sub numele Tondar90.

Din Rusia vine Lada Largus, nimic altceva decat un Logan MCV rebranduit, fabricat in uzina Avtoframos de langa Moscova.

La unitatea Nissan din Africa de Sud, ia nastere Dacia Logan Pick-Up, botezata NP200.

Iar in Columbia, la Sofas – Envigado, se face Sandero Stepway, sub sigla Renault, care se numeste GT Line.

Foto: Dacia, flickriver.com, autoaddicts.net, victormorozov.wordpress.com


1 Response to “GALERIE FOTO! Renault – Dacia – Renault: „Arborele genealogic” al Dacia in imagini”


  1. 29 iulie 2013 la 14:02

    Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?

    I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 322.331 hits
august 2012
L M M J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria Doamne DUMNEZEU episcopul Antiohiei [ TRINITAS TV ] episcopul Gortinei [ TRINITAS TV ] Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Prusiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristoase Hristos Icoana Iertarea Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi oamenii omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie smerenia Triodul Urmarea lui Hristos “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Părinte

%d blogeri au apreciat: