27
aug.
17

Un tanar bogat

Miscat de cele auzite, un dregator (in versiunea Sfantului Evanghelist Luca), un tanar bogat (in versiunea Sfantului Evanghelist Matei) si unul din multime (in versiunea Sfantului Evanghelist Marcu) a venit la El si, plecandu-si genunchiul, i-a zis: „Invatatorule bun, ce bine sa fac, ca sa am viata vesnica?” Dupa cum se vede, pe dregator il preocupa „dobandirea vietii de veci” (Luca 18, 19). Bogatia este o cununa pentru cei intelepti (Pilde 14, 24).

Referatul precizeaza ca pe acestea le pazise din tineretile sale (Matei 19, 20). Si totusi tanarul era dezorientat; nu se putea defini. Trecea printr-o criza de identitate. Simtea ca cele impuse de legea mozaica, implinite cu toata acrivia, nu sunt suficiente. Se temea ca poate ii scapase din vedere vreo porunca. Asa se si explica rostul intrebarii adresate lui Iisus. Aceasta l-a si facut sa caute un raspuns pertinent, mai ales ca sesizase disponibilitatea lui Hristos de a lega o discutie cu el. Vazand dorinta sa de a sti ce-i mai lipseste ca sa dobandeasca viata de veci, Hristos l-a privit cu drag (Marcu 10, 21) si i-a spus: „Daca vrei sa fii desavarsit, du-te, vinde averea ta, da-o saracilor si vei avea comoara in cer; si apoi, luand crucea, vino si urmeaza Mie” (Luca 18, 22).

Adica, realizeaza-ti coordonatele personalitatii tale dupa modelul Crucii lui Hristos. Caci „plinirea Legii” este Hristos. Paradoxul este ca desavarsirea ceruta de Dumnezeu nu consta in pazirea tuturor poruncilor, ci in eliberarea intregului om de lucrurile care ii leaga libertatea, care constituie o piedica in calea desavarsirii. De remarcat este faptul ca drumul spre Imparatia lui Dumnezeu trece exclusiv pe la poarta saracului. Din pacate, spusele lui Hristos l-au intristat foarte tare pe dregator si l-au facut sa plece mahnit (Luca 18, 23). Sperase sa i se fixeze conditii mai usoare pentru a dobandi viata vesnica. I s-a descoperit tocmai antipodul, si anume catrebuia sa iasa din lumea avutiilor pentru a intra in lumea Duhului, sa isi desfaca sufletul de legaturile bogatiilor materiale.Or, pentru iudei, bogatia era semnul binecuvantarii, iar saracia cel al blestemului.

Spunandu-i: „Ia crucea si urmeaza-mi”, Hristos i-a sugerat sa moara patimii avutiei, pentru ca numai dupa aceea sa „vina si sa-i urmeze” (Matei 16, 24). Numai ca „dregatorul a plecat intristat, caci avea multe avutii”. Avutii pe care le poseda cu patima; de aceea, la gandul ca le va pierde, s-a intristat de moarte. Nu putea intelege revendicarea totala a lui Dumnezeu pentru intreg omul, si nu doar pentru anumite manifestari ale sale. Si aceasta pentru ca religiozitatea lui nu era totala, ci partiala si fragmentara, rezumandu-se doar la o parte a vietii sale. Si vazandu-l trist, Iisus a zis: „Cat de greu vor intra cei ce au averi in imparatia lui Dumnezeu” (Luca 18, 24).

Averile au o deosebita insemnatate asupra sufletului. Te pot mantui sau te pot osandi. Cand le idolatrizezi, ele devin paguboase (Efeseni 5, 5), caci intodeauna „a avea”domina asupra lui „a fi”. In acest sens, Mantuitorul Insusi a zis: „Mai lesne este sa treaca camila prin urechile acului, decat sa intre un bogat (zgarcit) in imparatia lui Dumnezeu” (Matei 19, 24). Solomon spune: „Nu zabovi a face bine celui ce are nevoie, cand ai putinta sa-l ajuti. Nu spune aproapelui tau: „Du-te si vino, maine iti voi da!”, cand poti sa-i dai acum” (Pilde 3, 27-28). Cel bogat trebuie sa se subtieze atat de mult, adica sa renunte la cele care ii fac placere, incat sa devina transparent lui Dumnezeu. Din acest motiv, cand bogatiile sunt folosite in scopuri filantropice, ele asigura un loc in vesnicie (Luca 16, 9). Prin urmare, saracia de buna voie nu este o porunca, ci un indemn, pentru cel care ravneste desavarsirea.

Auzind Apostolii cele spuse de Iisus, s-au mirat, zicand: „Dar cine poate sa se mantuiasca?” (Luca 18, 26). Rationamentul lor era simplu: daca cei avuti, care aveau posibilitatea sa indeplineasca toate cele poruncite de legea mozaica, numai cu mare greutate se pot mantui, iar cei saraci, neavand posibilitati materiale, nu pot implini Legea, cine se mai poate mantui? Atunci, Iisus i-a asigurat, zicand: „La oameni aceasta este cu neputinta, la Dumnezeu insa toate sunt cu putinta” (Matei 19, 25-26). Deci, Dumnezeu poate sa-i mantuiasca si pe unii si pe altii, cu o singura conditie: „Sa creada in El. Caci mantuirea nu este rezultatul lui „ce voi face?”, ci darul bunatatii lui Dumnezeu, caci „nimeni nu este bun, fara numai Dumnezeu (Marcu 10, 18). Insufletit de raspunsul lui Iisus, Petru se intereseaza de rasplata pe care o vor primi cei care, „lasand toate ale noastre, am urmat Tie” (Luca 18, 28). Domnul ii asigura ca lepadarea lor de toate cele lumesti si urmarea Lui nu va ramane nerasplatita, caci „nu este nici unul care a lasat casa, sau femeie, sau frati, sau parinti, sau copii, pentru imparatia lui Dumnezeu, si sa nu ia cu mult mai mult in vremea aceasta, iar in veacul ce va sa vina, viata vesnica” (Luca 18, 29-30).

Sfantul Evanghelist Matei consemneaza drept recompensa asezarea Apostolilor pe cele 12 scaune, in calitate de judecatori ai celor 12 semintii ale lui Israel, la „nasterea din nou”, adica la Invierea cea de obste (Matei 19, 28). Rasplata va fi deci de doua feluri. Una pe pamant, in aceasta viata, constand in bunuri spirituale, capabile sa aduca sufletului mai multa bucurie decat cele materiale, si anume o familie eshatologica, Biserica (Marcu 3, 31-35), si una in viata de dupa moarte, si anume prietenia vesnica a sufletului cu Dumnezeu. Astfel, Dumnezeu daruieste omului viata vesnica inca din prezent, pentru a se continua in viitor, fara a fi intrerupta de faptul biologic al mortii fizice.
Pentru a dobandi insa toate acestea, este subliniat indemnul de a-L urma pe Hristos pe drumul cel greu al lepadarii de toate si al asumarii Crucii.


PS Calinic Botoșaneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor

CrestinOrtodox

 


0 Responses to “Un tanar bogat”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 325.034 hits

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria Doamne DUMNEZEU episcopul Antiohiei [ TRINITAS TV ] episcopul Gortinei [ TRINITAS TV ] Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Prusiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Sevastiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristoase Hristos Icoana Iertarea Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi oamenii omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie smerenia Triodul Urmarea lui Hristos Îngerii “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Părinte

%d blogeri au apreciat: