02
feb.
18

Imnul Intampinarii Domnului – Nu pricep, Curata

Imnul “Nu pricep, Curata”, cantat la Utrenia Intampinarii Domnului, constituie, alaturi de Prohodul Mantuitorului, una dintre cele mai cunoscute si indragite cantari de cult din bisericile noastre. Popularitatea aparte a celor doua imne poate fi inteleasa din doua perspective, teologica si muzicala, ce se intrepatrund.

Pe de-o parte, fiecare din ele este purtatoarea unui mesaj teologic aparte, in cazul de fata, al teologiei praznicului Intampinarii Domnului. Pe de alta, cele doua imne au in comun faptul de a fi singurele cantari traduse din limba greaca, general cunoscute, ce pastreaza fidel metrica (numarul silabelor si pozitia accentelor) originalului. Acest fapt face ca fiecare stih al cantarii sa poata fi usor de invatat si interpretat.

“Nu pricep, Curata”:  semnificatii teologice

Praznicul Intampinarii Domnului, sarbatorit pe 2 februarie, ne face partasi acelui eveniment biblic in care Sfanta Fecioara Maria, conformandu-se Legii (Lev. XII, 8), a mers la templul din Ierusalim, la 40 de zile dupa nasterea Domnului, pentru curatirea ei. Pruncul Hristos a fost intampinat si tinut in brate de batranul si dreptul Simeon (Luca II, 22 ).

In general, imnografia acestui praznic, si indeosebi cantarea „Nu pricep, Curata”, subliniaza faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos este vestit in templul din Ierusalim ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel mult-asteptat. Mantuitorul Iisus Hristos, numit odinioara Cel vechi de zile, vine ca un „Prunc tanar”, cu o putere de a innoi nu numai legea veche, ci intreaga zidire.

In aceste stihuri, Simeon este infatisat zicand: „Lumineaza-mi sufletul si lumina de simtit”. Totodata acestea exprima nevoia de avea toate puterile noastre, fizice si duhovnicesti, luminate de Duhul Sfant pentru a-L cunoaste si vesti pe Dumnezeu.

“Nu pricep, Curata” : perspectiva muzical-liturgica

Din punct de vedere liturgic, stihurile ce compun cantarea „Nu pricep, Curata”, se regasesc in cadrul Cantarii a IX-a a Canonului Intampinarii Domnului. La Praznicele imparatesti inchinate Mantuitorului Hristos, pentru a se cinsti in chip deosebit sarbatoarea respectiva, Biserica a renuntat la troparul Ceea ce esti mai cinstita. In locul acestor cantari au fost compuse niste stihuri speciale numite „Megalinarii” sau „Marimuri”, pentru ca s-a pastrat inceputul de la Cantarea Maicii Domnului (Mareste sufletul meu…), dar s-a continuat cu un text de lauda sau explicativ pentru sarbatoarea in cauza. La Intampinarea Domnului, Biserica, prin imnografii ei, a compus aceasta minunata cantare, care are primul stih asa: „Nu pricep, Curata, nici ingerii, nici oamenii, Maica si Fecioara, ce in tine s-a savarsit”.

In forma pe care o avem in prezent, cantarea a fost alcatuita de catre Dimitrie Suceveanu, in anul 1848, la Iasi. Din punct de vedere al textului, cantarea nu respecta intru totul originalul grec, urmarindu-se mai mult pastrarea metricii bizantine. Cu timpul, cantarea „Nu pricep, Curata” a mai fost retiparita de Nectarie, Protopsaltul Sfantului Munte Athos, in anul 1889, cu acelasi ritm ca la Dimitrie Suceveanu, dar cu o line melodica diferita. In limba greaca, initiala fiecarui vers al cantarii „Nu pricep, Curata” formeaza pe verticala un acrostih care este asezat in ordine alfabetica.

Acest imn mai poarta numele de „Leganusul”, pentru ca, in vechime, dar si in prezent la unele manastiri (in special cele din Muntele Athos) se leagana policandrele din biserica.

„Nu pricep, Curata”

Nu pricep, Curata * nici ingerii, nici oamenii * Maica si Fecioara * ce in tine s-a savarsit.

In maini tine Simeon * batranul, imbratisat, * pe al legii Facator * si Stapanul tuturor.

Ziditorul pe Adam * ca sa mantuiasca vrand, * in curatul pantece * il salaslui pe el.

Neamul tot cel omenesc * Curata te fericim * cu credinta te slavim * o Maica lui Dumnezeu.

Veniti, pre Hristos vedeti, * pe Stapanul tuturor, * pe Acesta Simeon * il si poarta in locas.

Cel ce cauti spre pamant * si el se cutremura * cum sezi in maini de batran * cum bratele Lui Te tin.

Traind inca Simeon * pana pre Hristos vazu, * catre Dansul a strigat: * slobozeste-ma acum.

Cleste tainic prorocit * ce in pantecele tau * pe carbunele Hristos * porti fara de ardere.

A se face om voind * mai intaiul Dumnezeu * se aduce in lacas * de zilele patruzeci.

Ca din cer S-a pogorat * a toate Stapan fiind * pe Acesta Simeon * preotul il primi.

Lumineaza-mi sufletul * si lumina de simtit, * ca vazand curat pe Dumnezeu * sa-L vestesc la toti.

Maica si Fecioara * tu curata ce tanar Prunc * in Biserica aduci * pe bratele lui Simeon.

Slobozire Tie cer * acum Ziditorule * ca Hristoase Te vazui * raza mantuielnica.

Cel de slujitori de sus * cu cutremur ascultat * astazi insa Simeon * in maini Il imbratisa.

Slava …

Cel din fire singurit * si in Fete trei unit * sa pazesti pe robii tai * pe cei ce in tine cred.

Si acum…

Maica a lui Dumnezeu * nadejdea crestinilor * sa pazesti pe toti cei ce * in tine nadajduiesc.

Radu Alexandru

CrestinOrtodox


0 Responses to “Imnul Intampinarii Domnului – Nu pricep, Curata”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 312.842 hits
februarie 2018
L M M J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Ajunul Bobotezei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria darul lui Dumnezeu De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Doamne DUMNEZEU Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Familia Familia creştină Focsani fraților! Hristoase Hristos Icoana Icoanele in cultul ortodox Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Purtarea crucii Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Triodul Urmarea lui Hristos Îngerii “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Omul „Părinte

%d blogeri au apreciat: