18
mai
19

Mulţi văd familia ca o formă de asociere

Mai putem vorbi, fără strângere de inimă, despre familie, valorile sale şi importanţa acesteia în societatea de astăzi? Dacă vorbim despre modernism, mai putem aduce în discuţie şi conceptul de familie, de „familie modernă”? Cât despre familia tradiţională, a dispărut sau nu mai este la modă să ne-o asumăm, să o recunoaştem? La aceste întrebări, şi altele asemănătoare, ne-au răspuns pr. dr. Nicolae Cojocaru şi Carmen Lucov, psiholog clinician şi psihoterapeut.

Considerată „celulă” a societăţii umane, familia este o instituţie de bază care are trăsături definitorii în lumea contemporană. Trebuie spus, fără să cădem în moralism ieftin, că dat fiind felul întemeierii căsătoriei prin actul nunţii, ca ritual de unire sau taină dumnezeiască, din aceasta decurge caracterul sacramental al familiei. Ca urmare, legătura realizată prin Taina Cununiei dobândeşte anumite calităţi, inerente şi necesare pentru viaţa în comun.Ca instituţie veche în istoria vieţii umane, întemeiată după Creaţie, familia a devenit o formă tradiţională de convieţuire între bărbat şi femeie, dar în acelaşi timp este singura posibilă din punctul de vedere al calităţilor fizice şi morale ale omului. Amintim în context că poligamia sau poliandria n-au însemnat o realizare a fiinţei umane în raporturile sale cu sexul opus, ci o pervertire, acceptată, din păcate, şi de societăţile arhaice, chiar de unele religii precreştine. Astfel, în unele părţi ale lumii, s-a permanentizat o stare de lucruri anormală până în vremea noastră.Creştinismul a promovat concepţia de familie monogamă, unită desăvârşit, în care soţii să fie amândoi „un trup”, după expresia din rânduiala Cununiei. Pentru a realiza acest deziderat, la baza alegerii tinerilor trebuie să stea dragostea curată şi liberul arbitru, ca premise ale reuşitei conjugale, iar mai apoi alte virtuţi necesare pentru a întări legământul de viaţă cu faptele personale.Societatea tradiţională românească a cultivat mai atent relaţiile tinerilor în perspectiva căsătoriei. Întâlnirile între aceştia se făceau după cutume morale sănătoase, ţinând cont de particularităţile lor şi de slăbiciunile lor, în special la fete, mai expuse avansurilor din exterior. Frecvent, ele erau însoţite de mame la hore, nunţi, baluri. În plus, la obiceiurile unde erau invitate şi tinere, de regulă, se menţionează că la înserat fetele părăseau petrecerea. Concepţia era, cum scrie şi Dimitrie Cantemir în „Descrierea Moldovei”, că la mireasă, cununa albă era semn al curăţiei şi aceasta nu trebuia întinată sub nici o formă. Când se afla că mireasa a fost necinstită, era dusă înapoi a doua zi la părinţii ei pe grapă, ceea ce însemna o mare ruşine pentru familie.În societatea modernă, dezvoltată excesiv materialist, caracterul tradiţionalist al familiei este asaltat de concepţii străine de trăsăturile sănătoase ale relaţiei de cuplu. Mulţi văd în întemeierea unei familii o simplă formă de asociere, prin care unirea destinelor are un caracter material: poziţie socială, bani etc. Se fac şi nunţi în toată regula cu „miri năimiţi”, numai ca să se încaseze nişte bani, iar apoi „mirii” se despart, împărţind venitul realizat. Cât priveşte Taina Căsătoriei, chiar dacă o primesc regizată în vreun fel, o părăsesc fără vreun proces de conştiinţă.De asemenea, supusă unei gândiri secularizante, dragostea însăşi nu mai e concepută ca un sentiment total, pe care să se întemeieze o căsătorie durabilă. Relaţiile de prietenie devin frecvent un cadru viciat de apucături amoroase, denaturate ca formă de comportament al eternei iubiri. Iar urmarea este că familia devine un „obiect” fragil, conceput fără consistenţă morală şi chiar psihologică.

Ziarul Lumina


0 Responses to “Mulţi văd familia ca o formă de asociere”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 321.976 hits

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Ajunul Bobotezei Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria Doamne DUMNEZEU episcopul Antiohiei [ TRINITAS TV ] episcopul Gortinei [ TRINITAS TV ] Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Prusiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristoase Hristos Iertarea Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi oamenii omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie smerenia Triodul Urmarea lui Hristos “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Părinte

%d blogeri au apreciat: