09
sept.
20

Rugăciunea minţii şi pacea inimii

Rugăciunea minţii, după scrierile Sfinţilor Părinţi, numiţi şi trezvitori, înseamnă ca omul să îşi adune mintea, raţiunea în inimă şi să rostească tainic în adâncul ei, prin lăuntric cuvânt, rugăciunea: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă”.

Despre acestea, Sfântul Nicodim Aghioritul ne spune: „Frate, dacă voieşti a fi ascultat mai lesne de Dumnezeu şi a primi cele cerute, sileşte-te cât poţi la această rugăciune mintală, roagă-L pe Dumnezeu, cu toată min­tea şi inima ta, a te milui şi a-ţi da cele folositoare mântuirii tale”.

Din cele spuse de Sfântul Nicodim deducem faptul că rugăciunea mintală este un proces al raţiunii omeneşti prin care omul, unind mintea cu inima şi repetând această scurtă rugăciune, devine conştient de prezenţa lui Dumnezeu, reuşind astfel să intre în comuniune directă, neîntreruptă cu Acesta.

Din rugăciunea minţii se nasc cinci roade de care beneficiază credinciosul atunci când o practică sub ascultare şi cu multă evlavie.

Primul rod enumerat de Sfântul Nicodim este acesta: „Atunci când mintea se va obişnui, prin (practică) îndelungată, să rămână în inimă, se lipseşte de lucrurile cele frumoase ale lumii – după Sfântul Diadoh – şi urăşte şi fuge de dulceţile cele simţite ale organelor simţurilor”, astfel este cu putinţă o canalizare mai precisă a experienţei rugăciunii.

Al doilea rod ni-l prezintă tot Cuviosul Nicodim: „Mintea, aflându-se în inimă şi văzând acolo chipul urât şi grozav cu care este închipuită, pre­cum şi obrazul cu care s-a îm­brăcat şi care este alcătuit din necuvioasele privelişti pe care le-a văzut şi din urâtele glasuri pe care le-a auzit – adică spus, în mod simplu, din purtarea cea josnică a simţurilor şi a lumii, după cum spune Sfântul Grigorie al Tesalonicului în Epistola către monahia Xenia -, câştigă smerenie, plâns şi lacrimi”.

Sfântul Nicodim explică al treilea rod ca fiind o „întoarcere a minţii în inimă, sălăşluirea ei în ea, privirea cea gândită, străjuirea şi paza…“ Aşadar, mintea, cobo­rân­du-se în inimă, îşi vede ca într-o oglindă păcatele, iar prin intermediul raţiunii şi le conştien­tizea­ză, iar mai apoi, regretând, cere de la Hristos iertare.

Al patrulea rod este prezentat de Sfântul Aghiorit Nicodim ca fiind „curăţirea firii, iar lucrarea cea pentru curăţirea firii (este) dată mai presus de fire de dumnezeiescul dar al Sfântului Duh”. Pentru ducerea la împlinire a acestei porunci a iubirii, omul primeşte un dar mai presus de fire de la Dumnezeu: curăţirea firii.

Al cincilea rod se identifică cu starea în care „mintea se va obiş­nui a intra în inimă ca să vorbească împreună cu Cuvântul cel aşezat înăuntru şi să afle voia Lui şi să se privească atât pe ea însăşi, cât şi pe toate puterile sale”. În al cincilea rod al rugăciunii minţii este prezentat firescul lucrurilor.

Observând aceste cinci roade evidenţiate de Sfântul Nicodim Aghioritul, mărturisim că primim de la el şi de la toţi Părinţii iubitori de isihie modele autentice de rugăciune, învăţând realitatea întâlnirii cu Hristos în mod organizat, în niveluri de intensitate şi în diverse tipologii de experiere.

Ziarul Lumina


0 Responses to “Rugăciunea minţii şi pacea inimii”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 312.839 hits
septembrie 2020
L M M J V S D
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Ajunul Bobotezei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria darul lui Dumnezeu De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Doamne DUMNEZEU Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Familia Familia creştină Focsani fraților! Hristoase Hristos Icoana Icoanele in cultul ortodox Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Purtarea crucii Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Triodul Urmarea lui Hristos Îngerii “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Omul „Părinte

%d blogeri au apreciat: