08
ian.
21

Dimensiunea mistică a Bisericii

Puțini oameni din afara spațiului eclesial cunosc faptul că Biserica nu se reduce la lucrurile văzute, precum administrație, structură clericală ierarhică, cult public și slujbe pentru diverse momente ale vieții și că există anumite elemente tainice, de o profunzime inegalabilă, ce depășesc orice tip de gândire filosofică. Să luăm, de pildă, faptul că Biserica Ortodoxă posedă o puternică componentă mistică, consemnată explicit în scrierile Sfinților Părinți, dar care există ascunsă și în textele Scripturii, precum și în textele liturgice. Deși numirea de scriitori sau scrieri „mistice” este un pic improprie pentru Ortodoxie – unde se folosește mai mult termenul „duhov­nicesc”, „mistic” fiind specific mai mult spațiului romano-catolic -, vom recurge la acest termen din pricina largii sale răspândiri, inclusiv în cadrul mediilor profane.

Ce presupune, mai exact, această componentă mistică Bisericii? Pentru a exemplifica acest fenomen cu totul special, aș evoca, din multitudinea necuprinsă a exemplelor în acest sens, două scrieri faimoase ale Sfântului Grigorie de Nyssa, anume Despre viața lui Moise și Comentariu la Cântarea Cântărilor. Atât una, cât și cealaltă relatează despre trăirea lui Dumnezeu, iar nu despre speculații scolastice asupra Ființei Lui. Prima scriere este axată mai mult pe cunoașterea lui Dumnezeu ce pornește de la desprinderea de lucrurile materiale, renunțarea la concepte, încetarea lucrării minții omenești în cadrul experienței „întunericului dumnezeiesc” și, în final, vederea mai presus de minte a lui Dumnezeu, ca Lumină. A doua scriere ne prezintă o altă latură a misticii creștine, anume unirea omului cu Dumnezeu, experiență descrisă printr-o simbolistică nupțială, în care termenii ce înfățișează iubirea și unirea dintre mire și mireasă constituie de fapt doar o analogie a unirii neamestecate și mai presus de minte dintre Mirele-Hristos și sufletul-mireasă; unire în care nu există nimic din cugetul trupesc, pătimaș, aparent exprimat de litera textului cărții Cântarea Cântărilor.

Există în aceste scrieri ­- ca și în altele, ale Sfinților Dionisie Areopagitul, Grigorie Teologul, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama etc. – o descriere minunat elaborată a experienței pe care o trăiește sufletul în actul cunoașterii tainice a lui Dumnezeu. Totuși, acestea nu sunt singurele mărturii excepțio­nale ale misticii Bisericii noastre, ci o întâlnim de-a lungul întregii tradiții ascetice ortodoxe. Astfel, pu­tem vedea în numeroase pilde din Pateric, dar și din viețile monahilor athoniți contemporani, vederi duhovnicești, descoperiri ale lui Dumnezeu în fața nevoitorilor, experiențe suprafirești ale harului care, chiar dacă nu au dimensiunile și forma elaborată a scrierilor mai sus menționate, se înscriu, fără nici o îndoială, în categoria trăirilor mistice, care ies din cadrul analizelor raționale. Peste tot se distinge existența unui Dumnezeu viu și iubitor Care intră în legătură cu făptura mâinilor Sale, omul. Respectiv, nu întâlnim aici acel Dumnezeu inaccesibil al silogismelor reci, al filosofilor ce pretind a-L defini pe Dumnezeu cu mintea lor limitată.

Ziarul Lumina


0 Responses to “Dimensiunea mistică a Bisericii”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 315.735 hits
ianuarie 2021
L M M J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Ajunul Bobotezei Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Doamne DUMNEZEU episcopul Antiohiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristoase Hristos Icoana Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Purtarea crucii Rugaţi-vă Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Triodul Urmarea lui Hristos Îngerii “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Omul „Părinte

%d blogeri au apreciat: