13
iul.
21

Dragoste și liniște

Avva Pimen este unul dintre asceții egipteni a căror atenție se îndreaptă permanent către aproapele. În mod paradoxal, viața sa ascunsă în deșert a fost pusă în slujba lui Dumnezeu și a oamenilor. Între cuvintele care ne-au rămas de la el se găsește și acesta: „De aceea ne chinuim atât, fiindcă nu am avut grijă de fratele nostru, pe care Scriptura ne-a poruncit să îl primim. Oare n-o vedem pe femeia canaaneancă, cea care striga și se ruga să i se vindece fiica, și Mântuitorul a primit-o și a liniștit-o?”

Grija pentru aproapele, cu profundele ei fundamente biblice, este o temă recurentă în gândirea părinților deșertului. Asceza, retragerea din lume, izolarea și încordarea în căutarea lui Dumnezeu nu aduce după sine refuzul semenilor, ci mai degrabă rafinarea modalităților de lărgire a inimilor, așa încât să poată cuprinde întregul Adam, umanitatea cu totul. Dragostea pentru aproapele, poruncită de Hristos, a fost pusă în aplicare în formele cele mai diverse de-a lungul istoriei.

Probabil că mai mult decât niciodată în ultimele decenii se vorbește în spațiul public despre iubirea aceasta în formele sale secularizate: toleranța, egalitatea de șanse, incluziune și așa mai departe. Cuvintele lui Hristos vorbesc direct celor mai adânci straturi ale ființei, de aici aderența teribilă a doctrinelor, ideologiilor și proiectelor sociale care propun valori de acest tip. Fascinația pentru tipul de bine pe care îl propune Domnul este greu rezistibilă și ajunge să fie căutat în felurite forme corupte, unde adesea slujesc drept paravan orbitor ce ocultează adevăruri tragice.

Criteriul după care poate fi cel mai simplu deosebit adevărul luminos al creștinismului de formele sale corodate este unul destul de simplu. Porunca lui Hristos nu a fost: iubiți omul generic, abstracția idealizată și curățată de orice impurități. Dimpotrivă, El a zis: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi” (Mt. 22, 39). O poruncă adresată la singular, care are în vedere persoanele concrete. Aproape are un sens spațial în primul rând. Ne este aproape cel cu care intrăm în contact, fiecare din cei cu care avem relații reale sau pe care ajungem să îi întâlnim cu totul întâmplător ori prin mișcările indescifrabile ale proniei. Rândul acesta nu poate fi sărit fără să aibă efecte dezastruoase.

Lui Iuda, cel scandalizat de risipa mirului cu care au fost unse picioarele Mântuitorului, Domnul îi spune: „Pe săraci totdeauna îi aveți cu voi” (Mt. 26, 11). Cuvintele Sale au un sens care trec dincolo contextul imediat în care au fost rostite. Au în ele ceva amar profetic. Problema săracilor și implicit a inechităților de orice tip, a suferințelor felurite nu poate fi rezolvată. Două milenii mai târziu nu se întrevede nici o infirmare posibilă a acestor cuvinte. Evident, în istorie au fost vremuri mai bune sau mai grele, dar suferința nu a dispărut. Perspectiva aceasta, fără să fie cinică, ne ferește de iluzii și utopii milenariste.

Prin urmare dacă vedem că omul concret este sacrificat în favoarea unei utopii, e limpede ca iubirea aproapelui a fost călcată în picioare, indiferent cât de convingător este discursul care o drapează. Dragostea se amplifică mereu, cu fiecare cerc, pornind de la cei din proximitatea imediată, pentru ca pe măsură ce inima se lărgește să cuprindă întregul macroanthropos într-o iubire smerită, dezbrăcată de iluzii, dar luminată de harul lui Dumnezeu. Abia ajunși aici ne găsim liniștea.

Ziarul Lumina


0 Responses to “Dragoste și liniște”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 319.899 hits

Arhive

Adormirea Maicii Domnului Ajunul Bobotezei Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat ce să fac?” cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Doamne DUMNEZEU Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Prusiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristos Iertarea Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi oamenii omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Purtarea crucii Rugaţi-vă Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului răbdare Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie smerenia Triodul Urmarea lui Hristos “Maica Domnului “Miluiește-mă „Femeie „Iartă-mă „Părinte

%d blogeri au apreciat: