20
ian.
23

Cronologia discontinuă, pășire în Împărăție

Fiindcă suntem încă sub impresia luminoasă a praz­nicului Botezului Domnului, deși am trecut de Odovania acestuia, am ales să mai punc­tăm o temă interesantă care apare la o cercetare a acestui eveniment, și anume cronologia lui. Botezul Domnului are loc după prăznuirea Nașterii Domnului și a Tăierii-împrejur când Pruncul dumnezeiesc a primit numele de Iisus la opt zile de la naștere. Până aici se respectă cronologia. De la naștere am ajuns într-un timp foarte scurt la timpul maturității lui Hristos, Care fiind în jurul vârstei de 30 de ani, s-a apropiat de Ioan, a primit botezul și a început activitatea publică. Această succesiune logică este exprimată și de una din rugăciunile de la slujba Aghesmei Mari: „La praznicul ce a trecut Prunc Te-am văzut, iar la acesta de acum desăvârșit Te vedem pe Tine, Cel ce Te-ai arătat Dumnezeul nostru, din Cel desă­vârșit”.

Numai că, iată, Biserica ne pune înainte, nu după mult timp de la aceste evenimente, praznicul Întâmpinării Domnului, la 2 februarie. Ne întoarcem la un eveniment din timpul Evangheliei copilăriei lui Iisus Hristos, când la patruzeci de zile de la naștere a fost dus de părinții Săi la Templul din Ierusalim. Această cronologie discontinuă poate fi explicată dacă privim mai cu atenție la praznicul Botezului Domnului. Cheia acestei problematici rezidă în prezența excepțională a Duhului Sfânt care Se coboară asupra Fiului sub chipul porumbelului. Mărturisim că nu numai Hristos a fost beneficiarul Duhului Sfânt, ci și apele și întreaga creație.

În lucrarea „Învățăturile Sfântului Grigorie Luminătorul”, foarte prețuită în tradiția creștină armeană, Botezul Domnului este plasat în contextul Facerii lumii, al genezei primordiale. Autorul acestei lucrări spune că la început Duhul lui Dumnezeu se purta deasupra apelor, transformând haosul în cosmos, „mișcându-se deasupra apelor, stabilind astfel ordinea făpturii”. Același Duh, la Botezul de la Iordan, „a venit deasupra apelor și a sfințit apele cele mai de jos ale pământului”. Ceea ce s-a întâmplat la creație este reflectat în ceea ce se întâmplă la Botez.

Această temă, Duhul care reface ordinea și armonia inițială la Botez, este întâlnită la Părinții de la începutul Bisericii. Sfântul Ignatie Teoforul spune în Epistola sa către Efeseni: „Dumnezeul nostru Iisus (…) S-a născut și a fost botezat ca prin patima Lui să curățească apa”.

Iacob de Sarug, un teolog sirian care a trăit în secolele 5-6, spune că la Botez, Hristos a înnoit și întinerit creația o dată pentru totdeauna, și a deschis pântecul botezului.

În linii mari, ceea ce Părinții au văzut la Botezul de la Iordan este tocmai întoarcerea eshatologică a universului creat la Tatăl, lucru care este realizat deplin la sfârșitul veacurilor. Botezul este în același timp o reactualizare a creației de la început, dar și o profetizare a viitorului eshatologic când tot universul creat se va întoarce la Dumnezeu, își va atinge scopul final. Botezul este inaugurarea acestei ordini finale în istorie, de aceea evenimentul transcende într-un fel istoria, pentru că le așază împreună pe cel de la început cu realitățile finale eshatologice. Iar acest arc peste timp este realizat de prezența Duhului Sfânt, pentru că una din lucrările Sale este să descopere omului sensul final, eshatologic, al tuturor lucrurilor. Atunci când se vorbește de rolul de „Mângâietor” al Duhului Sfânt, se subliniază tocmai acest aspect, că El oferă prin sălășluirea în om o cunoaștere interioară a realităților finale ale Împărăției cerurilor.

Ziarul Lumina


0 Răspunsuri to “Cronologia discontinuă, pășire în Împărăție”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Blog Stats

  • 335.261 hits
ianuarie 2023
L M M J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arhive

Top click-uri

  • Niciunul

15 noiembrie - Sfântul Cuvios Paisie de la Neamț [ TRINITAS TV ] Adormirea Maicii Domnului Arhiepiscopul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Arhiepiscopul Mirelor Lichiei Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cunoașterea lui Dumnezeu Căsătoria Doamne DUMNEZEU episcopul Antiohiei [ TRINITAS TV ] episcopul Gortinei [ TRINITAS TV ] Episcopul Nicomidiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Prusiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Romei [ TRINITAS TV ] Episcopul Sevastiei [ TRINITAS TV ] Episcopul Tomisului [ TRINITAS TV ] Episcopul Trimitundei Familia Familia creştină Focsani fraților! făcătorul de minuni (Dezlegare la peşte) făcătorul de minuni [ TRINITAS TV ] Hristoase Hristos Icoana Iertarea Iisus Hristos Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Intampinarea Domnului Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Mitropolitul Moldovei [ TRINITAS TV ] Mitropolitul Țării Românești [ TRINITAS TV ] Mântuirea Nasterea Maicii Domnului Noi omule Ortodoxia Patriarhul Constantinopolului [ TRINITAS TV ] Piata Unirii Pocainta Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Preot Tudor Marin Rugăciunea Rugăciune către Maica Domnului Rusaliile Saptamana Alba Sf. Ioan Botezatorul Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Petru si Pavel Sfinţenia Sfânta Cruce Sfântul Mare Mucenic Dimitrie smerenia Triodul Urmarea lui Hristos Îngerii “Maica Domnului “Miluiește-mă „Iartă-mă „Părinte

%d blogeri au apreciat: