Noime ale Pogorârii Sfântului Duh

Ceea ce deosebește credința de orice fel de gândire filosofică sau psihologică este o specială încredințare în lucrarea reală a unui Dumnezeu mai presus de lume, pururi existent, creator, iubitor, atotputernic etc. Credința creștină adaugă acestei viziuni originare aceea a unui Dumnezeu Întreit în Persoane și unic în Ființă, Care este în același timp transcendent lumii – prin Ființă și Persoane – și imanent – prin ceea ce Părinții Bisericii au numit lucrări/energii dumnezeiești nezidite. Totuși aceste lucrări/energii nezidite nu sunt impersonale, ci personale, izvorăsc din Ființa dumnezeiască și sunt numite de aceiași Părinți tot cu numele de Dumnezeu. Spre pildă, Dumnezeu este numit: Iubire, Viață, Adevărul etc. Acestea nu sunt idei, nici măcar în sens platonician, ci lucrări/energii nezidite, adică Dumnezeu! Toate aceste lucruri sunt tainice și mai presus de mintea omenească și au fost descoperite Sfinților Părinți prin Sfântul Duh.

Citește în continuare „Noime ale Pogorârii Sfântului Duh”

De ce e importantă răbdarea ?

untitHerma, Păstorul, Porunca V-34, 1-3, în Părinți și Scriitori Bisericești (1979), vol. 1, pp. 305-306

„Îndelunga-răbdare, însă, este mare și puternică, are putere tare și neclintită și e răspândită pe mare întindere; este veselă, bucuroasă, fără grijă, slăvește pe Domnul (Psalmi 33, 3), în toată vremea, n-are nimic amar în ea, rămâne totdeauna blândă și liniștită.”

Citește în continuare „De ce e importantă răbdarea ?”

EVANGHELIA ZILEI: 2023-06-20

MARŢI
ÎN SĂPTĂMÂNA A TREIA DUPĂ POGORÂREA SFÂNTULUI DUH

Evanghelia de la Matei
(X, 9-15)

is-a Domnul ucenicilor Săi: să nu aveţi nici aur, nici argint, nici bani în cingătorile voastre; nici traistă pe drum, nici două haine, nici încălţăminte, nici toiag; că vrednic este lucrătorul de hrana sa. Şi în orice oraş sau sat veţi intra, cercetaţi cine este vrednic în el şi rămâneţi acolo până ce veţi pleca. Şi intrând în casă, uraţi-i zicând: Pace casei acesteia! Şi dacă este casa aceea vrednică, pacea voastră să vină peste ea; dar de nu este vrednică, pacea voastră întoarcă-se la voi. Dacă cineva nu vă va primi, nici nu vă va asculta cuvintele, ieşind din casa sau din cetatea aceea, scuturaţi praful de pe picioarele voastre. Adevăr vă grăiesc, în ziua judecăţii mai uşor îi va fi pământului Sodomei şi Gomorei decât cetăţii aceleia.

Apostolul Zilei: 2023-06-20

MARŢI
ÎN SĂPTĂMÂNA A TREIA DUPĂ POGORÂREA SFÂNTULUI DUH

Ap. Romani

(VII, 14-25; VIII, 1-2)

raţilor, ştim că Legea e duhovnicească; dar eu sunt trupesc, vândut sub păcat. Pentru că ceea ce fac nu ştiu; căci nu săvârşesc ceea ce voiesc, ci fac ceea ce urăsc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc, recunosc că legea este bună. Dar acum nu eu fac acestea, ci păcatul care locuieşte în mine. Fiindcă ştiu că nu locuieşte în mine, adică în trupul meu, ce este bun. Căci a voi se află în mine, dar a face binele nu aflu; căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârşesc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci păcatul care locuieşte în mine. Găsesc deci în mine, care voiesc să fac bine, legea că răul este legat de mine. Că, după omul cel lăuntric, mă bucur de legea lui Dumnezeu. Dar văd în mădularele mele o altă lege, luptându-se împotriva legii minţii mele şi făcându-mă rob legii păcatului, care este în mădularele mele. Om nenorocit ce sunt! Cine mă va izbăvi de trupul morţii acesteia? Mulţumesc lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos, Domnul nostru! Deci, dar, eu însumi, cu mintea mea, slujesc legii lui Dumnezeu, iar cu trupul, legii păcatului.

Drept aceea nici o osândă nu este acum asupra celor ce sunt în Hristos Iisus. Căci legea duhului vieţii în Hristos Iisus m-a eliberat de legea păcatului şi a morţii.