Consemnarea paulină a Învierii Domnului

Consemnarea paulină a Învierii Domnului 294956Atunci când ne gândim la relatarea biblică a Învierii Domnului Hristos, de cele mai multe ori recurgem la cele patru Evanghelii care tind să devină surse aproape singulare de informații. Însă, din punct de vedere cronologic, nu Evangheliile au fost primele care au consemnat în scris, în mod canonic, marele eveniment al istoriei lumii. De aceea, am găsit de cuviință să redescoperim narațiunea Sfântului Apostol Pavel privitoare la Învierea Domnului care a fost, măcar din punct de vedere cro­nologic, prima pe care comu­ni­tă­țile au primit-o consemnată în scris și apoi vestită lor prin cuvânt. Se știe că Evangheliile au fost scrise la o perioadă considerabilă de timp după evenimentele din viața pământească a Mântuitorului Hristos, această perioadă variind între 35 și 60 de ani. Despre Sfântul Apostol Pavel știm că a murit în anul 64 sau 65 la Roma, astfel că scrierile lui sunt mai apropiate de evenimentele biblice petrecute cu Domnul Hristos, la aproape 20-30 de ani de ele. Numai și din această pură perspectivă cronologică ar trebui să le dăm o importanță.

Citește în continuare „Consemnarea paulină a Învierii Domnului”

Săptămâna Luminată

În Biserica Ortodoxă săptămâna în care ne aflăm se numeşte Luminată. Ea a început în noaptea pascală şi ţine până sâmbătă la ora 16, la ceasul Vecerniei. De fapt sărbătoarea pascală se prelungeşte în această săptămână, fiecare zi fiind ca Duminica Sfintelor Paşti. Ea se numeşte Luminată pentru că în vechime cei botezaţi de Paşti purtau haină albă în timpul acestei săptămâni, ei fiind cei care s-au luminat prin botez.

Citește în continuare „Săptămâna Luminată”

Biserica lui Hristos – Biserica păcii

untitSfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XXXII, VI, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, p. 402 

„ (…) Primiți-mă cu dragoste cel puțin aici, când intru în biserică. Când spun Pace vouă și voi răspundeți: Și duhului tău!, să nu o spuneți numai cu glasul, ci și cu sufletul; nu numai cu gura, ci și cu inima. Dacă aici tu zici: Pace și duhului tău, dar afară te războiești cu mine, scuipându-mă și bârfindu-mă, acoperindu-mă pe din dos cu ocări, ce fel de pace e asta? Eu, chiar dacă te țin de rău de nenumărate ori, îți spun: Pace, cu inimă curată, cu gând curat și nu pot spune de tine vreodată ceva rău; am inimă de tată. Dacă te cert uneori, o fac cu mare grijă; dar, dacă tu mă muști pe ascuns și nu mă primești în casa Domnului, mă tem să nu-mi mărești iarăși tristețea; nu pentru că m-ai ocărât, nici pentru că m-ai scos din sufletul tău, ci pentru că ai îndepărtat pacea și ai atras asupră-ți acea cumplită osândă. Chiar dacă nu-mi voi scutura praful de pe picioarele mele, chiar dacă nu vă voi întoarce spatele, totuși amenințarea Domnului rămâne neclintită.”

Citește în continuare „Biserica lui Hristos – Biserica păcii”

EVANGHELIA ZILEI: 2024-05-10

VINERI
ÎN SĂPTĂMÂNA CEA LUMINATĂ

Evanghelia de la Ioan
(II, 12-22)

n vremea aceea S’a coborât Iisus în Capernaum, El, precum şi mama Sa şi fraţii Săi şi ucenicii Săi; şi n’au rămas acolo multe zile. Şi Paştile Iudeilor erau aproape şi Iisus S’a suit la Ierusalim. Şi a găsit şezând în templu pe cei ce vindeau boi şi oi şi porumbei şi pe schimbătorii de bani. Şi făcând un bici de ştreanguri, i-a scos pe toţi afară din templu, şi oile, şi boii, iar schimbătorilor le-a vărsat banii şi le-a răsturnat mesele; şi celor care vindeau porumbei le-a zis: „Luaţi acestea de aici! Nu faceţi casa Tatălui Meu casă de neguţătorie!“ Şi ucenicii Săi şi-au adus aminte că este scris: Râvna casei Tale m’a mâncat. Dar I-au răspuns Iudeii, zicând: „De vreme ce tu faci acestea, ce semn ne arăţi?“ Iisus le-a răspuns şi le-a zis: „Dărâmaţi templul acesta şi’n trei zile îl voi ridica“. Şi au zis Iudeii: „În patruzeci şi şase de ani s’a zidit templul acesta! Şi tu îl vei ridica în trei zile?…“. Dar El le vorbea de templul trupului Său. Deci, când a înviat din morţi, ucenicii Săi şi-au adus aminte că El zisese aceasta şi au crezut Scripturii şi cuvântului pe care-l spusese Iisus.

Apostolul Zilei: 2024-05-10

VINERI
ÎN SĂPTĂMÂNA CEA LUMINATĂ

Ap. Fapte
(III, 1-8)

n zilele acelea, Petru și Ioan se suiau la templu pentru rugăciunea din ceasul al nouălea. Și era un bărbat, olog din pântecele mamei sale, pe care-l aduceau și-l puneau în fiecare zi la poarta templului, zisă Poarta Frumoasă, ca să ceară milostenie de la cei care intrau în templu. Acesta, văzând că Petru și Ioan aveau să intre în templu, le-a cerut milostenie. Iar Petru, căutând spre el, împreună cu Ioan, a zis: Privește la noi! Iar acesta se uita la ei cu luare-aminte, așteptând să primească ceva de la ei. Iar Petru a zis: Argint și aur nu am; dar ce am, aceea îți dau. În numele lui Iisus Hristos Nazarineanul, scoală-te și umblă! Și, apucându-l de mâna dreaptă, l-a ridicat și îndată gleznele și tălpile picioarelor lui s-au întărit. Și, sărind, a stat în picioare și umbla și a intrat cu ei în templu, umblând și sărind și lăudând pe Dumnezeu.